Millioner på halvtom motorvej

Syd- og vestsjællandske Folketingsmedlemmer fra regeringspartierne samt DF, LA og Soc.demokrater har dannet en komité.

Komiteen har det ene formål, at få anlagt en motorvej fra Kalundborg via Slagelse og Næstved til Rønnede (Rute 22).

"Vi skal arbejde tæt sammen.droppe de partipolitiske skel.til gavn for hele regionen", siger DF's Henrik Brodersen.
Rart for vælgerne at se, at de partier, der ellers ikke kan blive enige om at gøre noget ved arbejdsløsheden, den voksende fattigdom, forringelse af den offentlige service, godt kan enes om, at staten skal ødsle nogle milliarder på en halvtom motorvej.
Trafikmængderne på Rute 22 er ikke så store, at de i sig selv gør det påkrævet, at anlægge en motorvej. Biltallet er nemlig ikke særlig højt: fra 6-12.000, mest omkring Slagelse og Næstved. Men hvad pokker! tænker komitemedlemmerne: Når der bygges motorveje i Vendsyssel til langt færre biler, hvorfor så ikke også her.
På Rute 22 sker der heldigvis ikke ret mange trafikulykker, så hvad er mon årsagen til det pludselige initiativ? Skyldes det mon, at både SD+SF samt regeringen har bebudet fremrykningen af en række vej- og baneprojekter, og så vil komiteen da ikke holde sig tilbage. Tænk, om man gik glip af, at kunne få staten til at betale for endnu en stribe asfalt hjemme i valgkredsen!
Forleden dag meddelte Regionstog, at hvis køreplanen skulle hænge sammen, så ville man nedlægge standsningsstederne i Løve og Havrebjerg, samt indstillede driften mellem Tølløse og Holbæk. Altså en klar forringelse af togdriften i området. Havde Regionstog de togsæt og loko-førere, der var brug for, så havde selskabet ikke taget dette skridt.
Hvad sagde komiteen til det? Ikke ét ord. I komiteen er der åbenbart enighed om, at trafikkens miljøproblemer ikke er noget, der vedkommer dem. Det samme gælder målsætningen om, at væksten i trafikken fremover udelukkende skal ske i den kollektive trafik, og ikke i vejtrafikken.
Sikke' dog en valgkamp.