CSR - en velpoleret facade

Bag rederiernes facade

En del af verdens vækst skabes via en stadig mere omfattende transportsektor, der bringer varer rundt i verden.

Hvordan står det til med CSR i f.eks. den store danske shipping-sektor ?

Danmark spiller i den grad en stor rolle på havets landeveje.

Jeg har haft fat i 2 sager, hvor danske rederier tilsyneladende har bevæget sig på den forkerte side af de internationale regler om Corporate Social Responsibility.

Meget tyder p√•, at en del redere arbejder efter princippet: G√•r den, s√• g√•r den ! G√•r den ikke, s√• m√• vi pr√łve at snakke os ud af det.

Meget tyder også, at vi lige nu har en udenrigsminister, der bakker dem op i denne betænkelige holdning.

Våbentransport

M/V Marianne Danica fra det danske rederi H. Folmer & Co har gennemf√łrt adskillige sejladser fra Burgas i Bulgarien til Jeddah i Saudi Arabien med gods, som er klassificeret IMO klasse 1.

Det betyder, at der er tale om v√•ben og ammunition. Det er uklart, hvor v√•bnene skal bruges, men bulgarske v√•ben er normalt ikke kompatible med de standarder, som Saudi Arabien g√łr brug af.

Kilder i området nævner Al Nusra i Syrien eller Yemen som slutdestination.

Rederen siger, at han ikke ved, hvor våbnene ender, på trods af, at

Derfor har jeg pr√łvet at f√• udenrigsministeren til at tage stilling til om disse v√•ben kan risikere at ende hos Al Nusra via en r√¶kke sp√łrgsm√•l .

Men det har v√¶ret uhyre sv√¶rt. De f√łrste sp√łrgsm√•l til ministeren sendt 4. maj, fik jeg svar p√• en lille m√•ned senere. Han erkender, at transport af v√•ben uden tilladelse er ulovligt og kan medf√łre op til 2 √•rs f√¶ngsel. I s√¶rlige tilf√¶lde op til 8 √•rs f√¶ngsel.

Trods en ny stribe sp√łrgsm√•l 7. juni har det ikke v√¶ret muligt at f√• ministeren til at tage stilling til transporterne eller at unders√łge sagen.

I tredje runde sendte jeg endnu en r√¶kke sp√łrgsm√•l d. 14. juni 2017. Ministeren svarede 12. juli, at det ikke var muligt at svare p√• sp√łrgsm√•lene p√• grund af ferie, men at han ville svare i august m√•ned. Her langt inde i september m√•ned har jeg endnu ikke f√•et noget svar.

Det lyser ud af de forel√łbige svar, at ministeren slet ingen lyst har til at svare p√• de konkrete sp√łrgsm√•l. Han vil ikke blande sig, selvom rederen efter al sandsynlighed bryder danske og internationale love.

Hvilken interesse har han i at dække over brådne kar i transportbranchen ?

Ministeren i dette tilf√¶lde er justitsminister. Han hedder S√łren Pape Poulsen

Blodsalt fra Vestsahara

Skibet "Ultra Innovation" fra det danske rederi Ultrabulk A/S har været tilbageholdt i Panama for at sejle fosfat fra det besatte Vestsahara. Landet har været besat af Marokko siden 1975.

Den danske minister har været ualmindelig passiv i denne sag.

Jeg rejste en r√¶kke sp√łrgsm√•l 19. maj 2017. Af svaret fremg√•r, at han ikke har lavet en skriftlig redeg√łrelse til de danske virksomheder, der er ber√łrt af folketingets beslutning V79.

Ministeren mener desuden, at det er virksomhederne selv, der m√• vurdere, om de arbejder indenfor FNs retningslinjer ‚Äď og dermed ogs√• indenfor Folketingets beslutning.

Det er meget trist at se, at danske rederier spiller en så central rolle i transporten af konfliktmineraler fra det besatte Vestsahara. Jeg har ved flere lejligheder opfodret ministeren til at stoppe transport af fosfat fra de af Marokko besatte områder af Vestsahara.

Oveni har danske virksomheder solgt masseovervågningsteknologi med regeringens viden til Marokko. Jeg har bedt ministeren svare på, om han er sikker på, om teknologien ikke bruges til overvågning af aktiviteter i det besatte Vestsahara.

Der er tale om et brud på Folkeretten, når danske skibe sejler med fosfat fra det besatte område, og det virker ganske grotesk, at en minister vil overlade det til virksomhederne selv at vurdere, om de arbejder indenfor Folkeretten og Folketingets anvisninger.

Ministeren har ved flere lejligheder vist, at han ikke reelt er interesseret i at g√łre en indsats for Vestsaharas fremtid. Han er ikke interesseret i aktivt at realisere √•nden i Folketingets beslutning V 79 om Vestsahara.

Jeg har kaldt ministeren i samr√•d i Udenrigsudvalget for at vi kan overbevise ham om at spille en mere aktiv rolle i sp√łrgsm√•let om Vestsahara, hvor det ikke overlades til virksomhederne selv at vurdere, om de arbejder indenfor Folkeretten. Samr√•det er fastsat til 29. september kl. 12.30

Det er ikke hensigtsm√¶ssigt, at ministeren forts√¶tter med at bev√¶ge sig som katten om den varme gr√łd i dette sp√łrgsm√•l.

Ministeren i dette tilfælde er udenrigsministeren. Hans hedder Anders Samuelsen.

Hvad kan vi stole på ?

På den baggrund er det meget svært at stole på at de mange fine ord fra regeringen og erhvervslivet om CSR og Global er andet end en velpoleret facade. Og det er ikke et godt bidrag til at udvikle erhverv i den 3. verden.

En absolut foruds√¶tning for at st√łtte erhvervslivets aktivitet uden i den store verden er, at der sker en mindst liges√• stor hj√¶lp til opbygning af fagforeninger og en civilsamfundsorganisationer, en kritisk presse og st√¶rke demokratier, der ikke lader sig bestikke af koncernerne.

I det lys er det tankevækkende, at regeringen i Strategien for Udviklingsarbejde satser meget investering i 3. verden og ikke særlig meget på civilsamfund.

Det er tankev√¶kkende, at der er afsat penge til det vigtige arbejde, som "Verdens bedste nyhed" laver. De fort√¶ller f√łrst og fremmest om alt det, som lykkes i 3. verden.

Men der er ikke afsat √©n krone til Danwatch, der gennem grundige rapporter afsl√łrer, virksomheder bryder nationale og internationale regler.

Hvis vi skal lave politik i Folketinget p√• et seri√łst grundlag, har vi brug for begge dele.

| Emneord: