CSR - en velpoleret facade

Bag rederiernes facade

En del af verdens vækst skabes via en stadig mere omfattende transportsektor, der bringer varer rundt i verden.

Hvordan står det til med CSR i f.eks. den store danske shipping-sektor ?

Danmark spiller i den grad en stor rolle på havets landeveje.

Jeg har haft fat i 2 sager, hvor danske rederier tilsyneladende har bevæget sig på den forkerte side af de internationale regler om Corporate Social Responsibility.

Meget tyder på, at en del redere arbejder efter princippet: Går den, så går den ! Går den ikke, så må vi prøve at snakke os ud af det.

Meget tyder også, at vi lige nu har en udenrigsminister, der bakker dem op i denne betænkelige holdning.

VÃ¥bentransport

M/V Marianne Danica fra det danske rederi H. Folmer & Co har gennemført adskillige sejladser fra Burgas i Bulgarien til Jeddah i Saudi Arabien med gods, som er klassificeret IMO klasse 1.

Det betyder, at der er tale om våben og ammunition. Det er uklart, hvor våbnene skal bruges, men bulgarske våben er normalt ikke kompatible med de standarder, som Saudi Arabien gør brug af.

Kilder i området nævner Al Nusra i Syrien eller Yemen som slutdestination.

Rederen siger, at han ikke ved, hvor våbnene ender, på trods af, at

Derfor har jeg prøvet at få udenrigsministeren til at tage stilling til om disse våben kan risikere at ende hos Al Nusra via en række spørgsmål .

Men det har været uhyre svært. De første spørgsmål til ministeren sendt 4. maj, fik jeg svar på en lille måned senere. Han erkender, at transport af våben uden tilladelse er ulovligt og kan medføre op til 2 års fængsel. I særlige tilfælde op til 8 års fængsel.

Trods en ny stribe spørgsmål 7. juni har det ikke været muligt at få ministeren til at tage stilling til transporterne eller at undersøge sagen.

I tredje runde sendte jeg endnu en række spørgsmål d. 14. juni 2017. Ministeren svarede 12. juli, at det ikke var muligt at svare på spørgsmålene på grund af ferie, men at han ville svare i august måned. Her langt inde i september måned har jeg endnu ikke fået noget svar.

Det lyser ud af de foreløbige svar, at ministeren slet ingen lyst har til at svare på de konkrete spørgsmål. Han vil ikke blande sig, selvom rederen efter al sandsynlighed bryder danske og internationale love.

Hvilken interesse har han i at dække over brådne kar i transportbranchen ?

Ministeren i dette tilfælde er justitsminister. Han hedder Søren Pape Poulsen

Blodsalt fra Vestsahara

Skibet "Ultra Innovation" fra det danske rederi Ultrabulk A/S har været tilbageholdt i Panama for at sejle fosfat fra det besatte Vestsahara. Landet har været besat af Marokko siden 1975.

Den danske minister har været ualmindelig passiv i denne sag.

Jeg rejste en række spørgsmål 19. maj 2017. Af svaret fremgår, at han ikke har lavet en skriftlig redegørelse til de danske virksomheder, der er berørt af folketingets beslutning V79.

Ministeren mener desuden, at det er virksomhederne selv, der må vurdere, om de arbejder indenfor FNs retningslinjer – og dermed også indenfor Folketingets beslutning.

Det er meget trist at se, at danske rederier spiller en så central rolle i transporten af konfliktmineraler fra det besatte Vestsahara. Jeg har ved flere lejligheder opfodret ministeren til at stoppe transport af fosfat fra de af Marokko besatte områder af Vestsahara.

Oveni har danske virksomheder solgt masseovervågningsteknologi med regeringens viden til Marokko. Jeg har bedt ministeren svare på, om han er sikker på, om teknologien ikke bruges til overvågning af aktiviteter i det besatte Vestsahara.

Der er tale om et brud på Folkeretten, når danske skibe sejler med fosfat fra det besatte område, og det virker ganske grotesk, at en minister vil overlade det til virksomhederne selv at vurdere, om de arbejder indenfor Folkeretten og Folketingets anvisninger.

Ministeren har ved flere lejligheder vist, at han ikke reelt er interesseret i at gøre en indsats for Vestsaharas fremtid. Han er ikke interesseret i aktivt at realisere ånden i Folketingets beslutning V 79 om Vestsahara.

Jeg har kaldt ministeren i samråd i Udenrigsudvalget for at vi kan overbevise ham om at spille en mere aktiv rolle i spørgsmålet om Vestsahara, hvor det ikke overlades til virksomhederne selv at vurdere, om de arbejder indenfor Folkeretten. Samrådet er fastsat til 29. september kl. 12.30

Det er ikke hensigtsmæssigt, at ministeren fortsætter med at bevæge sig som katten om den varme grød i dette spørgsmål.

Ministeren i dette tilfælde er udenrigsministeren. Hans hedder Anders Samuelsen.

Hvad kan vi stole på ?

På den baggrund er det meget svært at stole på at de mange fine ord fra regeringen og erhvervslivet om CSR og Global er andet end en velpoleret facade. Og det er ikke et godt bidrag til at udvikle erhverv i den 3. verden.

En absolut forudsætning for at støtte erhvervslivets aktivitet uden i den store verden er, at der sker en mindst ligeså stor hjælp til opbygning af fagforeninger og en civilsamfundsorganisationer, en kritisk presse og stærke demokratier, der ikke lader sig bestikke af koncernerne.

I det lys er det tankevækkende, at regeringen i Strategien for Udviklingsarbejde satser meget investering i 3. verden og ikke særlig meget på civilsamfund.

Det er tankevækkende, at der er afsat penge til det vigtige arbejde, som "Verdens bedste nyhed" laver. De fortæller først og fremmest om alt det, som lykkes i 3. verden.

Men der er ikke afsat én krone til Danwatch, der gennem grundige rapporter afslører, virksomheder bryder nationale og internationale regler.

Hvis vi skal lave politik i Folketinget på et seriøst grundlag, har vi brug for begge dele.

| Emneord: